Ke mana kita nak bercuti yea?!! *Wink*
Hari ini saya bangga dengan Yaya
Kisahnya kt skool Yaya ada twins autisme baru masuk last month. Pagi derang gi WQ Park then petang transit kt taska. Yaya pernah cerita “Ashraf ngan Aimar tu pelik la mama, masa mandi dia tepuk2 tangan pastu kepak2 tangan mcm bird.. pastu suka buat bising tepuk2 tangan, panjat atas meja. Pelik!” Saya cuma jawab “Itu sebab Ashraf ngan Aimar tu special.. Allah sayang derang banyak sgt!”
Then last weekend Yaya cerita lagi, “Mama, budak ‘sedi’ tu kan selalu kacau Hana, tolak2 Hana pastu abang long selalu pukul dia sbb dia selalu tepuk2 tangan, buat bising.” Saya tanya, “Sedi tu apa?” Yaya konfiden jawab “Ashraf ngan Aimar tu budak sedi la..” maybe dia dengar teacher cakap autis tapi dia paham sedi huhuhu.. “Abis tu Yaya pun pukul derang gak ke?” Yaya geleng pale laju2. “Tak.. abang long ngan Faris je selalu pukul.” So saya explain walopun Yaya cam ternganga je..
Mama : Yaya.. Ashraf ngan Aimar tu special. Allah sayang diorang banyak sgt.. Allah bagi pahala banyak sgt kalo Yaya kawan elok2 dengan diorang. Berdosa tau kalo pukul2 diorang x de sebab.
Yaya : Abis tu kenapa diorang asyik bising2 tepuk tangan, panjat2 meja? Orang lain x camtu pun..
Mama : Sebab tu mama cakap derang special. Allah bagi diorang kelebihan. Ashraf ngan Aimar tu pandai tau..
Yaya : Kelebihan tu apa? Apsal diorang asyik tepuk2 tangan? (isyy.. susah betul nak bagi budak 6 tahun ni paham)
Mama : Camni la.. bila diorang tepuk2 tangan, masa tu sebenarnya diorang ‘sakit’ tapi bukan sakit yg tido atas katil. ‘Sakit’ tu Allah bagi.. sakit yg datang dgn pahala. Yaya tau x Ashraf ngan Aimar nanti masuk syurga? Orang yang dok pukul2 dia, buat dia xde sebab tu berdosa..
Yaya : Ye la.. ye la. Nanti Yaya cakap kat abg long ngan Faris jangan pukul2 Ashraf ngan Aimar.
Closed case utk hari tu.. Hari ni Yaya balik cerita kat saya..
Yaya : Mama, hari ni abang long ngan Faris dh x pukul Ashraf ngan Aimar.
Mama : Kenapa?
Yaya : Tadi abang long ngan Faris nak buat diorang pastu Yaya cakap, berdosa kalo pukul diorang sbb Allah sayang diorang..
Mama : Abis abang long ngan Faris cakap pe?
Yaya : Abang long tanya kenapa Yaya baik sgt dgn budak sedi tu? Yaya cakap la x baik pukul Ashraf ngan Aimar sbb diorang ‘sakit’. Berdosa buat diorang camtu nanti masuk api neraka. Pastu abang long ngan Faris dh x buat..
Alhamdulillah.. walopun masa saya explain Yaya nampak cam x paham tapi at least terselit gak dalam hati dia apa yg saya pesan. Siap bleh sampaikan pesanan kat orang lain. Hari ini mama bangga dengan Yasmeen Aulia!!
Saya x boleh nak ubah seluruh dunia utk ubah persepsi pada anak istimewa tapi saya boleh mula dengan mendidik anak-anak saya supaya x mistreat & membeza2kan these special kids. Dunia saya dengan anak2 istimewa ni.. walopun cuma kat skolah bukan sepenuh masa. Hari ni saya bersyukur sgt Allah lorongkan karier saya utk mengajar Pendidikan Khas. Life saya x stress & saya jumpa ramai colleague yang satu kepala. Paling penting hari ni saya tau anak saya belajar utk x mendiskriminasi orang lain. Saya seorang mama yang bangga hari ini :)
Random babbles #1
Rindunya nak wat weekly entry kt blog. Rasanya banyak moments yg best x sempat nak wat special entry kt dlm ni. Especially development Khayla.. xpe la yang penting mama ingat. Nasib baik ada FB, walopun x sempat nak tulis panjang2 tapi ada gambar nak wat kenangan ;)
Saya x reti sebenarnya nak tulis entry pendek2 dlm blog.. mesti nak bercerita gak. So lepas ni kena belajar wat entry pendek dlm blog baru ley selalu update. Kalo x kang sementara nak menunggu blogging mojo mari mau bersawang la blog cam sekarang ni hehehe..
I’m in my 14 weeks of my pregnancy.. xtau la samada pembawakan budak atau badan saya dh kondem, pregnancy kali ni terlalu memenatkan. Kalo badan dh start letih rasa macam tenaga saya ni cam kain basah yg diperah2.. memang totally drain out! Rasanya faktor mek kenet bertiga tu sama yg tambahkan keletihan or maybe I’m too OLD for this hahahahaha!! Nasib baik la this time around cinta hati dh x kekok nak menguruskan anak2.
Alhamdulillah, pagi2 saya masih bley aktif uruskan anak2, gi keje sendiri sume tp by 4pm lepas amik anak dr skool saya memang flat abis. Gagahkan diri uruskan anak2 sampai cinta hati balik keje then trus saya pass baton kt dia hakhak! Dia la yang akan mandikan, suapkan makan then tidokan anak2. Segagah mungkin saya cuba kuatkan diri tapi kalo saya dh start terkelepet maka bye2 la huhuhu.. Sepanjang 14 minggu pregnancy ni saya x pernah tido lebih dr kol 9.30 malam. Itu paling lewat la.. kira baby dlm tummy mama ni mmg nak bagi mama rehat betul2 kali ni.
Ok.. baru je kata nak try wat short entry utk blog ni dh membebel panjang hehehe.. till then xoxo!!
Kenapa blog saya bersawang? ^_^
Inilah penyebabnya! Hehehe.. rasanya kalo dlm FB mostly dh tau kot. InsyaAllah, kalo selamat semuanya hujung tahun ni bakal bertambah ahli baru Benjy’s Clan ;p Terkejut? Saya empunya badan ni lagi x ley terima kenyataan huhuhu.. sampai sentap2 dgn cinta hati. Marah2 macam la mengandungkan anak xde bapak, emosi betul huhuhu.. tapi cinta hati cakap “Alhamdulillah rezeki..” siap sujud syukur lagi.
Kenapa saya marah sgt? Sebab Khayla baru genap setahun. Saya memang dh 3 kali ceaser so the next pregnancy will be my LAST. That’s why saya plan kali ni saya nak gap lama sket sebab nak bagi peluang kt diri sendiri besarkan anak lama sket then bila de keinginan nak baby datang baru la nak pregnant balik. Itu yg saya plan la.. tapi plan Allah utk kami suami isteri above all :) Kenapa x amik precaution kalo dh tau x nak? I’m strictly on pills.. saya set alarm EVERYDAY on same time. Memang rezeki baby kali ni kun fa ya kun.. so bila fikir balik sape yg saya marah? Insaf..
Masa saya blogwalking nak cari more info psl 4th ceasarean & jarak kehamilan yg dekat, saya terjumpa satu blog kapel yg TTC. Baca sekerat pun saya dh sedih.. 2 miscarriage in 2 months sgt2 la meruntun jiwa kapel ni yg dh 10 tahun kawen. Kami x hidup mewah-kaya raya tapi Allah terlalu baik dgn kami suami isteri kurniakan harta yg x ternilai-ANAK.. ALHAMDULILLAH.
Pregnant kali ni memang saya totally flat. Banyak gak peel2 yg x pernah ada masa pregnantkan anak2 lain. Salah satunya saya loya bila mengadap laptop. Ini pun kira lama saya bley mengadap skrin utk buat entry ni. Ok.. dh rasa nak muntah. Lain kali saya sambung cite psl peel pregnant kali ni.. ^_^





