RSS

Mode : Happy!

Owh.. owh.. sgt2 happy!! Harini balik keje lambat sket, dlm kol 4 baru gi amik Aulia ngan Hana. Sampai je nursery, nanny pun excited bagitau "Kak, hari ni habis sume yg akak bekal (3x2oz) dia habiskan dengan botol.." waaaaa.. kalo nanny pun dh excited, mama ni lagi la! Alhamdulillah.. mintak2 berterusan la Hana nk minum EBM dgn botol masa mama gi keje. Masa kt umah Hana nk ngempeng bape lama pun mama x kisah. Series, lega hati mama bila dapat tau Hana dh nk minum susu mama dgn botol. Xde la bila nk gi keje rasa syahdu je takut Hana lapar.

Hari ni memang hari yg indah utk mama hehehe.. Mama dpt gadget BF baru. Tenkiu papa sbb approve bg mama beli.. ngeee!!! Me mmg dh tergedik2 nk beli BP yg portable so that senang nk bwk gi skolah. Xde la hari2 tersenget2 bahu nk bawak handbag + beg isi Spectra 7 yg gabak + beg laptop + cooler bag. Agak2 dh macam pompuan meroyan x?  Nak sambar FS cam x mampu la plak kan? Sebab byk lagi expenses nk kena pk. Kang time nk bayar roadtax + insuran Stream ngan 308 mau makan rumput depan rumah je hari2 huhuhu..

Safeplus_Breastpump

Me beli kt kedai Maryaa sbb kt Kuantan ni sgt la susah nk cari kedai yg jual BP macam dlm online. Kat kedai dia me bley try dulu BP yg ada & rasanya me minat ngan Safety Plus nye BP ni. Comel + portable + suction best. Masa try rasa cam best je huhuhu.. since dh beli so lepas ni kena kuat semangat & disiplinkan diri pam banyak2 sbb Hana pun dh mau minum EBM!!! Happynya.. thanx hubby!!! Mmmmuuuuaaahhhhhhh!!!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Taktik baru

Selama ni sket punya susah nk ajak Aulia mandi. Asal nk suh mandi je mula la nk wat perangai, nangis-meraung bagai. Pastu tergedik2 berkejar satu rumah bila nk bukak & pakaikan baju. Penat nk berkejar pastu at the same time nk jengukkan adiknya yg ok-ek-ok-ek mintak dodoi. Ntah momok penakut mandi mana yg dh merasuk. Jadinya masa mandi = mama jadi makhluk hijau huhuhu.. sangat penat oke nk berkejar ke sana ke mari walopun rumah tu kecik. Last2 suara petir la yg bakal bergegar dlm rumah cenonet tu. Rasanya jiran2 pun dh sedia maklum kalo dlm rumah tu bertempik mcm perang dunia, sedangkan yg ada cuma 4 beranak je.

PIC097

Lepas mandikan & tidokan adiknya tadi cam besa turn kakaknya la plak sbb bagi can kt dia tengok GBS dulu. Budget ngam2 lepas GBS abis, mandikan dia cepat2 pastu ley la layan last episode Cinta Balqis uhuk..uhuk.. skali dia wat tergedik2 nangis pastu lari2 satu rumah. Malas nk layan.. ignore je dia sambil layan tv. Suka la dia sbb konon dh menang la tu.. pastu bila lama sgt me buat x layan sampaikan dia tanya pun wat x tau je. Dia dh start gelisah. Pastu tetiba je dtg serah diri "Mama.. yaya nk mandi. Yaya x noti dh." muahahahaha!!! Tau salah.. x yah dh mama nk keluar anak tekak menjerit suruh mandi bagai. Sep tenaga mama.

Setel bab mandi, lagi satu nih bab kemas mainan. Kalo nk memunggah cepat je tapi kalo suh kemas mainan dia mula la menangis merebeh2 air mata "Yaya x nk kemas, yaya penat" banyak cantek muka ko? Yg mama jadi bibik kemas mainan ko tetiap hari x penat? Hari ni mode malas nk bertempik so biarkan je dia punggah mainan penuh rumah. Pastu bila dia dh xmo main me amik bekas simpan mainan then kutip satu2. Kalo boleh me nk bila hubby balik keje, rumah x bersepah dgn brg2 mainan Aulia. Dah la seharian serabut dgn keje kt ofis, bila balik rumah tgk bersepah lagi la serabut kepala otak. Biarla sedap mata memandang baru la jadi RumahKu SyurgaKu kan? Bila dia tengok mamanya terbongkok2 kutip mainan, dia pun join sekali huhu.. rasa bersalah la tu! Bagus.. harus digunakan taktik ni selama berkesan. Agak2 dh x lut nanti cari taktik lain plak. Aulia skrg ni tersangat la memberontak sampaikan me & hubby sampaikan dh hilang sabar nk melayan peel dia. Anak.. anak..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Hana oh Hana

Tak setel lagi rupanya prob Hana ni. Ingatkan masa dh hantar gi nursery almost 2 weeks dia dh ok. Mau bottle feed tapi hati me start risau coz masa 1st week bekalkan 4 x 2oz EBM, cuma luak 2 botol tapi masuk 2nd week cuma sebotol je. Haisy.. xley jadik ni. Hati makin risau takut dia lapar. Hati ibu.. mana pernah sesaat pun stop pikirkan hal anak. Masa Aulia dulu x pernah plak de prob gini. Sebab tuh org kata setiap anak tu berbeza peelnya. Masa browse net cari info terjumpa article nih dr Kellymom.

----------------------------------------------------------------

Reverse Cycling

By Kelly Bonyata, BS, IBCLC

What is reverse cycling?

Reverse cycling is when baby nurses frequently at night and less frequently during the day.

Why do some babies reverse cycle?

* Newborns may reverse cycle in the early days or weeks simply because they have their days and nights mixed up.
* Distractible (and/or very active) babies or toddlers may nurse more at night to make up for missed or shortened nursing sessions during the day.
* If mom is very distracted or busy during the day, baby may nurse more at night to make up for missed or shortened nursing sessions, or simply to get more uninterrupted time with mom.
* If mom is away from baby during the day, baby may take just enough milk (by bottle or cup) to “take the edge off” his hunger, then wait for mom to return to get the bulk of his calories. Baby will typically nurse more often and/or longer than usual once mom returns. Some mothers encourage reverse cycling so they won’t need to pump as much milk. Reverse cycling is common for breastfeeding babies who are away from mom part of the day, especially those just starting out with the bottle.

Tips for handling reverse cycling

If baby is reverse cycling and taking very little milk when mom is away at work:

* Be patient. Try not to stress about it. Consider it a compliment - baby prefers you!
* Use small amounts of expressed milk per bottle so there is less waste.
* If you’re worrying that baby can’t go that long without more milk, keep in mind that some babies sleep through the night for 8 hours or so without mom needing to worry that baby is not eating during that time period. Keep an eye on wet diapers and weight gain to assure yourself that baby is getting enough milk.
* Ensure that baby has ample chance to nurse when you’re together.
* If you prefer to pump less milk while you’re away from baby, you may choose to encourage baby to reverse cycle.

----------------------------------------------------------------

Owh.. mama sgt terharu sbb Hana lagi prefer mama dari any bottle or teats!! Tapi as a mom, mama masih risau Hana x dapat khasiat secukupnya masa mama gi keje. Hana budak baik la.. xmo mama risau sebab stok mama ngam2 untuk bekal ke nursery next day. Hana jangan risau yer.. mama +ve susu mama sentiasa cukup utk Hana selama mana Hana nak minum. Apapun mama tetap tabahkan hati ajar Hana bottle feed at least sekali sehari dalam masa 8am-3pm walopun dugaan maha berat bila tengokkan Hana menangis sampai tersedu-merayu mintak nenen sob..sob.. Bukanlah niat mama nk menyeksa Hana cuma mama nak biasakan Hana. Petang & malam mama bg Hana direct feeding, the best stimulation utk increase production mama so that susu utk Hana sentiasa cukup.

Mama tetap akan try bagi sampai la Hana terbiasa.. kalo masa dgn mama Hana x nk botol mama x kisah, lagi suka! Mama ajar Hana minum thru bottle so that kalo ada apa2 emergency Hana masih boleh minum stok susu mama. Hana jaga diri elok2 masa mama gi work ok. Kita sama2 belajar.. Hana belajar minum thru botol, mama belajar sabar layan kerenah anak2.. :)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

"tessi..bagabong..malatop!!"

"tessi..bagabong..malatop!!" dh few weeks me dgr Aulia keep on repeating the same thing siap wat gaya lagi. Memula ingatkan dia dpt game baru masa kt nursery ke. Pastu lama2 bila dia dok ulang2 cam makin de rythm.. Pastu lama2 notice everytime bukak radio dia akan ulang2 lagi sampailah satu hari tu dia nyanyi betul2 masa lagu tuh kt radio "Adam..stacy.. bergabung..meletup!!" hakhak!!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Favourite spot

This is Hana's favourite spot kalo nk tido.. x kira cane selesa pun segala baby cot atau buaian yg ada tapi Hana cuma akan tido lena di sini..

PIC058

kat mana?

PIC067

.. BAWAH KETIAK MAMA!! Hakhak!! Irresistablekah bau mama darling Hana? Sampaikan kalo diubah tempat tido Hana akan mula mengamuk.. bila bg tido balik kt sini konfem dia akan lena sampai ke pagi. Amazing how baby knows her mom only from the smell.. kan?

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS