RSS

Wordless Wednesday :: Half year wiser

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Kurma Milkshake

Sekarang dh bulan puasa banyak dapat stok kurma.. cam saya dapat MIL bagi then cinta hati pun dapat dr ofis. Saya x gemar sgt kurma tapi bila fikirkan khasiatnya banyak bagi tenaga especially masa puasa ni then one of milk booster, gagahkan jugak la makan 2-3 biji. Bila banyak sgt stok kurma kat rumah so terpikir la cara nak habiskan. Masa google jumpa resepi Kurma Milkshake ni. Rasanya ramai dh tau.. saya je baru terjumpa hehehe..

kurma

Bahan-bahan :
  • 10 - 15 biji buah kurma, dibuang bijinya
  • air secukupnya
  • 1 liter 'Fresh Milk' atau Susu Kotak Dutch Lady
Cara-cara :
  1. Kurma dididihkan dengan air di atas api perlahan. Masak sehingga agak hancur dan menjadi seperti puree.
  2. NOTA: Sukatan air cukup sekadar untuk tenggelamkan buah kurma di dalam bekas
  3. Dah siap puree buah kurma tu, guna mesin pengisar (blender) & blend dgn fresh milk tadi.
  4. NOTA: Kalau puree buah kurma tu tak berapa hancur ketika dimasak, 'blend' puree dulu, baru masukkan susu.
  5. Boleh dihidangkan sejuk atau suam. Sedap & Berkhasiat!
  6. NOTA: Kalau tak nak buat puree dulu pun boleh. Asalkan dapat buah kurma yg lembut, buang biji, terus jer blend dgn susu. SELAMAT MENCUBA.

kurmamilkshake

Lepas buat tu terus masuk dalam peti ais. Sedap weh minum sejuk2 masa berbuka..lemak berkrim! Saya memang penggemar susu so xde masalah la nak minum. Nak kurangkan rasa bersalah takut gemuk guna susu Low Fat nguehehehe.. Tapi series sedap Kurma Milkshake ni. Rasanya tahun ni xde la terbiar je kurma yg banyak2 kt rumah ni. Alhamdulillah, production susu pun ok. Xpernah lagi pam lepas minum sbb saya selalu direct feeding je malam. So far breast rasa sentiasa penuh je pastu malam2 Khayla pun kurang bangun sbb dh kenyang kot, kadang tuh sampai tersedak2. Ni yg best.. saya dapat minum sedap, baby pun dapat susu banyak hehehe.. Try la..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Iftar :: Chinese-Muslim food

Seperti yg di plan.. cinta hati mau berbuka dgn Chinese-Muslim food. Haruslah cari tempat yg dekat2 dgn rumah je so that xyah terkocoh2 & berebut nak semayang maghrib. Sudahnya ke Restoran Mohd Chan Abdullah area KJ la kami.. Cinta hati book awal2 dalam kol 4 lebih. Inilah antara menu kami..

0500_KetamMasakSosSpecial

Ketam masak sos special

_MG_5120

Butter prawn

_MG_5001

Sotong goreng rangup

1412_RebinaLaici

Ribena Laici

Tambah lagi kangkung goreng belacan + itik panggang + ayam lemon.. giler tamak ah, 6 dishes dh la portion besar2 pastu utk 4 orang makan je. Sudahnya makan sikit then tapau bawak balik je. Boleh la buat lauk untuk sahur plak kang.. Verdict? Ok la.. itik panggang tu x kena dgn tekak saya ngan cinta hati huhuhu..

Seperti yg di bayangkan saya x dapat langsung menikmati makanan saya huhuhu.. 10 minit pertama je anak2 ok lepas tu mula la buat perangai. Hana nya asyik merengek je nak berdukung sbb dia x sedap badan baru lepas makan ubat selsema ngan batuk. Aulia plak bila ada acik2 nya terlebih mengada plak sbb acik2 rajin melayan. Kalo dgn mama haruslah kena cubit dah. Khayla pun x senang duduk sbb kalo kat rumah kol 7-8 tu biasanya saya tidokan sekejap so that senang masa berbuka.. so dia pun merengek nak tido.

Rasa2 cam tobat je nak keluar buka puasa kat luar tahun ni. Tunggu tengok next year kot2 mek2 kenit dh besar sket. Kalo teringin sgt pun biarlah keluar lepas setel semayang maghrib semua. Cara nak keluar berbuka on time pastu terkocoh2 nak kejar semayang.. alahaii buat penat badan je. Bila penat mula la nak mengamuk.. x berbaloi. Xpe lah anak2.. mama ngan papa korban la setahun dua sementara korang nak besar ni. Biarlah korang melasak puas2 kt rumah.. just enjoy childhood moment korang ye anak2.

Sekian report iftar pertama kami anak-beranak di luar huhuhu :p

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Rutin Ramadhan

Selesai sahur hari berpuasa ke-6. Hari ni bley la nk godek2 blog pepagi buta ni sbb esok x keje, kalo hari keje lepas sahur je konfem naaaakkkk jugak tido balik walopun dh kol 5.45.. nak bangunnya kol 6 huhuhu. Bangun sediakan apa yg patut kol 4.30, bila dh siap2 sume gerak cinta hati bersahur then tot-tet-tot-tet cuci pinggan mangkuk, clear dapur bagai tengok2 dh kol 5.30.. kejap je masa ni. Kalo nasib baik, naik atas tengok baju2 keje ada lagi yg dh siap di iron lega.. tapi kalo xde huhuhu.. menenyeh baju la plak.

Selalunya cinta hati x tido balik dh lepas sahur. Terus tunggu subuh then siap2 nak gi keje. So dia la yg tolong gerak kalo saya tido balik. Kadang tu kol 6.30 baru gerak... bagi can bini tido lama sket! Nasib baik la saya sekarang rumah dekat dgn skolah, even bangun 6.30 masih bley setel2 Aulia mandi bersiap nak gi skool, tukar diaper Hana ngan Khayla bagai masih boleh gerak keluar dr rumah paling lambat kol 7.10.

281713_1787902187867_1548943722_31363919_3751404_n

Pagi2 dh kalut.. Itu belum campur Aulia merengek buat perangai xmo pakai uniform skolah.. melaram je keje anak dara ni. Pepagi buat drama nak pakai baju cantik2 cam nk gi jalan. Demand oke! Ko ingat ko nak masuk fashion show ke Yaya? Mama bagi ko pakai baju dh besar tuah, kalo aku biar gi skolah bogel je ko nak? Hangin di situ.. Tambah lagi dgn Hana yg boleh kata tetiap pagi nak mengamuk. Manja sgt dgn papa sampaikan nak berdukung je kejenya. Bila nak tukar diaper merajuk sembam2 muka xmo. Sudahnya mama hangin x2. Nasib baik la bb Khayla memang baby baik.. asalkan bila dia bangun tu dh bagi mengopek seround then tersenyum la dia sepanjang pagi nengokkan mama terjerit2 mengamuk dgn the kakaks di pagi hari. Saya x perlu exercise kekdahnya sbb tetiap pagi je the kakaks dh buat peel macam2 nak bagi adrenalin rush utk mengepam jantung mama ke tahap maksima!

Sampai skool ngam2 7.15, drop anak2 then zass ke skolah. Lagi skali syukurlah taska dekat je dgn skolah x sampai 10 minit perjalanan. Kalo pun mek2 ni buat perangai masa drop derang, the latest 7.25 dh ada kt skolah. Duduk dekat dgn tempat keje kalo lambat gak sampai lepas 7.30 mau kena lempang dgn GPK huhuhu.. Suka sgt kalo kengkawan tempat keje tanya “Nape ko lambat ari ni?” pastu jawab “Jam..” sure derang rasa nak lempang berkali2 je hakhak! Alhamdulillah.. rezeki dpt dok dekat. Dah merasa 2 tahun ulang-alik Kuantan-Pekan setiap hari. Dulu paling lambat 6.45 dh kena gerak, itupun merempit 160 baru sampai sebelum 7.30 kalo x merah la punch card..

Balik keje kol 1 trus balik rumah setel apa yg patut dulu. Kang kalo dh amik mek2 tu nanti alamatnya tunggang terbalik la hidup. X ley nak buat apa.. dh paham sgt. Dah separuh hari kena tinggal kt taska, balik tu konfem derang wat perangai macam2 nak kan perhatian. Adoii la.. dr kakak sampai la ke baby ada je peel derang masing2. Penat sangat tapi bila derang balik rumah, kecoh2, bising2 seronok sbb rasa suasana tu ‘hidup’ berbanding masa dok umah sorang2.

261235_1716999175336_1548943722_31309038_2375912_n

Nasib baik bulan puasa ni papa balik awal, 5.30 dh sampai rumah. So lepas papa balik dia plak amik alih layan kerenah anak2, maka mula lah tugas mama nak siapkan pepe utk berbuka. Masa tu la baru nak masak nasik, buat air bagai.. dalam kol 7 bagi the kakaks makan siap2 so that masa berbuka kang derang x kacau. Xde maknanya! Masa orang tgh duduk kat meja makan, derang pun sibuk nak memeriahkan majlis gak.. terutamanya Hana la. Walopun baru tadi dh makan tapi bila orang makan dia pun nak sama.. patut la badan ko bulat pun Hana muahahahah!!

So far buka puasa belum pernah kt luar lagi. X daya rasanya nak bersilat dengan mek2 ni.. sudahnya kang makan-telan-makan-telan je. Xde nikmat nak berbuka menikmati makanan hakhak! Kat rumah pun camtu.. semoga mama cepat kurus puasa kali ni ekekekek.. Hari ni cadangnya nak berbuka di luar. Cinta hati teringin nak makan Chinese-Muslim food. Nak ajak SIL join sekali so that de extra hands nak melayan.. lagipun Aulia sibuk nak jumpa acik Inoi nye. Hana plak kalo acik Esah dh layan dukung, sumbat makan bagai suka la dia hehehe.. Belum keluar makan kt luar lagi tapi dh rasa sesak nafas membayangkan mek2 ni x reti dok diam haih..

260568_1717000735375_1548943722_31309040_5285796_n

Nak buat entry bergambar then baru perasan dh lama x amik gambar budak2 ni.. Owh, hari Rabu depan my baby Khayla genap 6 bulan.. cepatnya anak mama ni besar. Tau2 dh nak start solid food. Rasanya berat x naik banyak mana sbb still petite cam tu gak. Xpe la baby, asalkan sihat & x banyak ragam mama dh cukup bersyukur. Ok la.. salam Ramadhan to all. Saya awal puasa dh dapat ‘cuti khas’, konfem hujung Ramadhan nanti lagi skali. Matik la nak mengQadha’ puasa huhuhu.. tapi bersyukur la bendera jepun tuh berkibar. Kot x kang mau saya lak x senang duduk takut lekat.. dh la musim orang dapat baby sekarang ni muahahaha!! Khayla pun dulu lekat masa Hana 6 bulan.. bahaya nih. Chooooiiiii!!

Selamat menyambut Ramadhan.. semoga segala amal ibadat yg kita lakukan tahun ini lebih baik dari tahun2 sebelumnya & diterima Allah.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Wordless Wednesday :: Belajar puasa

223979_1828121273319_1548943722_31408091_7731655_n

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS