RSS

Sabar

Alhamdulillah.. dah masuk 21 Ramadhan. Makin sayu hati sebab cepat sangat Ramadhan dh nak berlalu kan? Setahun menunggu.. pejam celik dah nak habis sebulan. Ramadhan kali ni ramai orang keliling yang saya kenal mengadap Illahi..  Innalillahiwainnailaihirojiun..

Bermula dengan isteri abang sepupu saya, anak murid saya, then berderet-deret berita kematian yang saya dapat. Alhamdulillah buat anak murid saya, syurga menanti sebab dia sememangnya anak syurga. Bapak dia datang sekolah mintak maaf & terima kasih dengan semua cikgu yang mengajar anak dia. Allahurabbi.. jatuh air mata saya. Apa la dosa yang ada dr anak seistimewa dia. Saya cikgunya yang patut mintak maaf sebab kadang2 x dapat kawal marah. X mampu nak kawal emosi. Bertuah meninggal dalam bulan mulia.. kita yang hidup ni? Semoga di matikan dalam keadaan yang baik. Amiiinn..

ونبلوكم بالشر والخير فتنة وإلينا ترجعون

Dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai dugaan; dan kepada Kami-lah kamu semua akan dikembalikan. [Al-Anbiyaa’: 35]

Sedih bila saya baca status2 fb abang sepupu saya. Bukanlah status yang meleret2 mengadu itu ini. Hanya petikan lirik lagu. Deep down inside saya tau dia terlalu rasa kehilangan. Semua hamba Allah akan di duga, cuma caranya berlainan. Sebab tu orang cakap “dugaan kita lain-lain..”. Kita manusia tau kita sedang di duga cumanya nak menghadapi dugaan tu tersangatlah berat. “Allah x kan menduga hambaNya di luar kemampuannya..” cliche huh? Kita manusia bukan x mampu cuma x sanggup nak menanggung perit, pedih, siksanya jiwa dengan dugaan tu.

أحسب الناس أن يتركوا أن يقولوا آمنا وهم لا يفتنون. ولقد فتنا الذين من قبلهم فليعلمن الله الذين صدقوا وليعلمن الكاذبين

Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: “Kami beriman”, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu dugaan)?Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu sebelum mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang benar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahui-Nya akan orang-orang yang berdusta. [Al-Ankabut: 2-3]

Orang keliling cuma boleh cakap SABAR la.. Saya pernah & mungkin masih di duga dengan ujian yang saya rasakan maha berat, saya menangis.. the last thing I want to hear is “SABAR la”.. Kalo saya x sabar rasanya dah lama saya overdose telan ubat, terjun bangunan, bunuh diri.. Nauzubillah.. kerana SABAR yang ada dalam diri la saya masih ada di sini. So next time bagi orang2 sekeliling yang dah xde apa sgt nak cakap. Just shut up! Sometimes silent is the best remedy. Knowing that someone is there to support and hold you up is more than enough.

Rasulullah melalui satu hadith mengisyaratkan bersabar itu perlulah pada awal kejadian atau pada kejadian yang pertama.

الصبر عند الصدمة الأولى

Bersabar itu adalah pada pukulan yang pertama. [Riwayat Muslim]

Jika dilihat pada sudut logik akal, manusia ini diukur pada peringkat yang awal. Peringkat pertama adalah yang paling penting dalam menghadapi sesuatu hal. Seandainya dia tidak mampu bertahan pada ujian yang awal. Nescaya, pada yang seterusnya dia mungkin saja rebah. Jadi, di sini, bilamana dikenakan ujian, maka penting sekali untuk kita membina ketahanan diri. Bukan atas faktor ‘alah bisa tegal biasa’, akan tetapi, apabila seorang manusia sudah mempunyai pengalaman pada yang awal tentu sekali dia sudah mula bersedia dan menjadi lebih rasional dalam menghadapi ujian lain yang sama takaran dengannya.

This applies to all situation.. bukan hanya kehilangan orang tersayang, di duga dengan dugaan yang x tersangka, dapat anak istimewa etc.. If you have nothing nice to say.. say nothing at all. Just smile and sit beside him/her. Just be there.

Al-fatihah buat anak murid saya Ahmad Azhad & kak Lia. Semoga Allah tempatkan kalian di kalangan orang beriman. Amin.

 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Ramadhan kareem 2013

Alhamdulillah.. Allah masih bagi saya peluang bertemu ramadhan tahun ini sekali lagi. Terlalu banyak yg saya tempuhi untuk bertemu kembali bulan penuh keberkatan ini. Semoga keberkatan ramadhan kali ini boleh membawa segala yang tidak baik jauh dari saya, cinta, anak2 & seluruh keluarga. Allah sayangkan saya. Sentiasa INGATKAN saya bila saya nampak JAUH dari DIA. Alhamdulillah.. saya x di biarkan sebab dengan ujian demi ujian ini lah saya sedar siapa saya, saya ingat pencipta saya.. Maha Mendengar, Maha Melihat, Maha Mengetahui. DIA paling tahu apa yang terbaik untuk saya. Allah.. jangan KAU jauhkan aku walau dalam sekelip mata dari hidayahMu. Semoga Allah terus berikan saya kekuatan, kesabaran & ketabahan untuk jalani hidup sebagai hambaNya.

IMG-20130522-00052_640x480

Semoga ramadhan kali ini menjadikan saya, cinta & anak2 hambaNya yang lebih bersyukur dan menghargai segala nikmat yang di pinjamkan. Doakan kebahagiaan rumahtangga kami hingga akhir hayat.. ke jannah hendaknya. Doakan yang terbaik untuk kami anak-beranak dunia akhirat. Sempena ramadhan, saya mohon ampun maaf atas segala kekhilafan yang pernah saya lakukan. Saya doakan yang baik2 untuk semua yang pernah singgah dalam hidup saya.. biarpun ada yang tingkahnya buatkan saya rasa teraniaya. Saya maafkan. Siapa saya untuk menghukum? Doa saya semoga Allah terbitkan rasa bersalah & keinsafan yg maha dalam dari hati kamu2. Semoga Allah berkati hidup kita semua dunia akhirat. InsyaAllah..

IMG_20130529_053102_360x480 

Rindu.. saya terlalu rindukan Kota Madinah & Makkah kala ini. Sayup2 azan di telinga mengingatkan saya sepanjang 2 minggu di sana dengan cinta. Semoga ada rezeki untuk kembali ke Tanah Haram. Semoga di panjangkan jodoh & usia kami untuk sama2 menyambut ramadhan di sana satu hari nanti. Marhaban bika ya ramadhan..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS