RSS

Bersalah

2-3 minggu ni mood saya adalah ke laut.. series.. nak mengamuk je kejenye. Blogging apatah lagi. Click new post pastu tetiba rasa berserabut..rasa nak marah sgt2. Haihh.. meroyan ke hape aku nih? Tengok orang sume rasa nak marah pastu ada je apa yang dibuat rasa x kena. Aduhaii.. PMS kah? Memang emosi adalah tahap x terkawal.. asyik nak mengaum je, yang jadi mangsanya orang-orang terdekat. Hubby bawak bercuti ke Ri-yaz Heritage untuk tenangkan fikiran.. xde mood lagi nak bercerita pasal get away tu. Still rasa nak mengamuk bagai.. apa kena dengan haku ni? Berserabut, berselirat segala macam mende dalam hati & kepala otak..
Tapi.. pagi tadi nye hal buat aku rasa bersalah sgt2.. Cam besa kol 6.30 angkut anak2 gi skool. Dah la adik melalak2 bila tinggal sekejap nak mandi, mayang, bersiap bagai.. nak tutup pintu pagar kejap pun dia menjerit macam kena dera uwaaaaa.. separation anxiety adik adalah sgt kritikal. Mama kena ada depan mata 24-7. Jauh sikit adik melalak terkeluar anak tekak. Sampai skool, 1st trip dukung adik dulu masuk dalam + heret 2 diaper bag lagi.. 2nd trip, nak bawak Aulia masuk dalam plak. Daaahhhh.. pagi2 dia buat drama xnak pakai selipar, siap tendang2 bila aku pakaikan! Dah tersirap darah aku.. Jam dh 6.45 am.. kalo lambat lagi 5 minit konfem punch card merah. Pastu Aulia start menggelupur xnak jalan suh aku dukung.. masa tu memang dh x tahan marah memang kena la 2 das penampar kat bontot dia.. teresak2 la anak dara aku di pagi hari. Marah2 pun dukung jugak bawak dia masuk dalam.. masa cium dia tersedu2. Aduhaii.. terus rasa bersalah sangat2.. pagi2 hari lagi aku dah mulakan dengan marah2, pukul bagai. Sentap emosi anak aku.. Teruknya aku sbg seorang ibu..
Aulia baru 3 tahun lebih, tapi sebab dia keletah bercakap macam orang tua kadang2 aku lupa anak aku tu kecik lagi. Sedangkan anak orang lain sampai dh tadika pun masih berdukung lagi. Baru 3 tahun ++.. bukannya 13 tahun. Di sebabkan dia ada adik kadang2 aku terlalu harapkan dia untuk buat semua sendiri. Bila dia manja2 time adik dia meraung, melalak.. aku marah2. Sebab dia dh nak masuk pra tahun depan aku anggap dia macam dh besar sgt.. Kesian Aulia dapat mama macam aku. Aulia.. mama mintak maaf ye sebab mama layan Aulia macam ni. Mama mintak maaf sebab mama selalu marah2 Aulia. Mama mintak maaf sebab Aulia dapat mama yang macam mama. Ya Allah.. berikanlah aku kesabaran & tabahkanlah hatiku untuk mendidik & membesarkan anak2ku dengan penuh kasih sayang.. bersalahnya aku.. :(

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

7 say what?:

ApasH said...

Moga2 kita menjadi ibu yg penuh kesabaran dan ketabahan..amin..

Lin said...

hm..aku pn ada kala ilang gak sabar..hrp kita ley dptla kawal amarah kita..sian anak kita yg taktau apa tu..huhu

D'aNie said...

harap bersabar bnyk2 yea..sian yaya.

mommysarah said...

sedihnya baca entry ni. sabar yer. kita pun selalu buat sarah mcm tu. padahal dia budak kecik jek lagi. yerps...dah nama pun ibu kan, mmg rasa bersalah tu sentiasa ada. harap2 kita semua jadi ibu2 yang lebih penyabar...amin...

m@y said...

apash,
amiiinnn..

lin,
susah nk kontrol amarah kalo time kita tgh letih+berserabut..xpasal je anak jd mangsa haisy..

k.long,
sdg bersabar la ni..cian yaya huhu..

mommysarah,
bila dh rasa bersalah tu terbayang2 je masa kita marah2 & muka sedih dia tu..uhuk..uhuk..bad mom..

yana said...

siannye yaya...takpe...sayang anak tangan2 kan...huhu tp nak kene banyak sabar...dugaan bela anak..kite kecik2 agaknya camtu la jugak...tak tau pepe..yg tau nak protes jer...nak melalak meraung merajuk bagai..me too cpt ilang sabaq..pantang silap menyirap jer darah rasa nak babab dak kecik tu..itu sekali sekala jumpe..so, i can imagine how u feel...be strong!!!

A N A K - A N A K K U said...

sy raselah semua ibubapa skrg mmg x sesabar ibubapa kiter dulu, mungkin sbb pemakanan kiter kot, mmg touching N3 nie, watkan rase sayu sgt, ialah sy pun selalu naik angin bila anak y sulung wat hal skit, pada hal umur dia x ptt di marahpun, tp di nasihat nicely....erm....hope pasnie dptlah kiter jadi ibu y terbaik utk anak2 kiter