RSS

Sepuluh hari

Saya sudah sampai di kampung halaman.. perjalanan balik, alhamdulillah lancar. Itupun sebab Hana travel dgn tokmama & babah, so dlm kete cuma nak tengokkan lg 2 beradik. Kalo dedua orang tu dok skali mmg pening la.. bertekak je kejenya! Itu cara sorang 5 tahun, sorang lg 1++.. X dapat bayang cane kalo dh besar sket. Aulia masih boleh dikawal. Degil2 dia pun bila mama menjerit marah tau plak dia cakap “Aiyoo papa.. mama dh mengamuk tu!” Khayla plak, ok-ek-ok-ek bila BF kan tido balik sepanjang perjalanan. Sudahnya, malam tu bila sampai SP sepanjang malam si kecik ni x tido. Xmo tido.. nak dikendong je. Bila letak sket melalak. Kalo tido pun nak mama ada kt sebelah. Bukan nak menyusu sgt tapi nak kemam nipple.  Tadi bila dah tuamkan perut dia dgn daun sireh baru la kentut 3-4 kali pastu bley tido nyenyak. Masuk angin rupanya anak dara kecik ni..

013

Hari ni dh hari kesepuluh berpantang.. another 34 days to go!! Tarik nafas.. hembus. Berpantang kali ni saya x kisah sgt bab2 makanan, xbley keluar rumah bagai.. maybe sbb baru 10 hari then badan pun xlarat sgt. Saya nak cepat habis pantang kali ni sbb saya stress dengan anak2.. series! Aulia makin hari makin pandai menjawab.. apa saja yg saya cakap, apa saja yg saya suruh ada je dia nak membangkang. Saya cakap A, dia jawab B.. kalo saya suruh dia berenti kaco adik Hana LAAAAAAGGGGIIII dia nak kaco. Sudahnya Hana melalak menjerit2.. Harapnya ini cuma salah satu phase Aulia nak membesar. Nak memberontak bagai. Saya kesian sgt bila setiap hari Aulia asyik kena marah xpun kena gedibuk dgn saya bila saya dh xlarat sgt nak melarang.. adoii la.. sakit jiwa!

006

Sejak minggu lepas Hana batuk + selsema + demam.. muka pun dh cengkung. Sekarang ni plak dia tgh pahit mulut xlalu makan. Kesian sgt bila tgk dia mengamuk2, lapar tapi x lalu makan. Selalunya kan dia bedal apa saja yg orang makan. Bila camni mula la dia merengek je keje. Suap apa pun dia xmau.. sedih hati saya bila tengokkan Hana camtu. My mom plak cakap, Hana sebenarnya terasa.. ye la, selama ni dia kan anak manja mama. Tido malam pun berkepit kt mama tapi sejak lepas operate aritu xpernah pun tido dgn saya sbb dia tido lasak & suka mengamuk tendang2 takut tertendang perut. Dalam hati saya masih terdetik rasa bersalah sebab kalo la saya betul2 family planning mesti semua ni x jadi. Mesti Hana x rasa terabai.. mesti dia masih bley manja2 dgn mama. Xyah berebut kasih sayang & perhatian. Kesian Hana.. xpuas bermanja lagi.

Astaghfirullah.. siapa saya nak menidakkan ketentuan Allah? Dah tertulis rezeki saya untuk dapat Khayla sekarang. X guna saya nak rasa bersalah. Mungkin sbb rezeki Khayla la saya & anak2 dpt tukar dr Pekan ke Selangor & hidup sama dgn suami. Xperlu berpisah hidup berjauhan. Maybe sebab saya terlalu occupied dengan anak2 saya terlalu fikirkan macam2 mende. Tambah2 lagi time dalam pantang ni.. emosi masih x stabil. Setan pun sedap je tambah perisa dlm fikiran saya.

005

Khayla fully BF baby, memang perlukan perhatian saya tiap masa. Bila Khayla tido nak melayan Hana plak yg asyik merengek. Memang la ada orang lain yg tolong melayan tapi x sama. Sudahnya saya penat fizikal & emosi bila tengokkan anak2 macam x terurus ikut piawaian saya. Tambah rasa bersalah bila saya bangun susukan Khayla malam2 saya nak marah2 sebab badan saya penat sgt. Khayla plak kadang2 bila dh latch dia lepas pastu mengamuk2 x dapat susu. Kesian sgt Khayla yg baru jenguk dunia x faham pepe. Teruk sgt rasanya saya sebagai seorang mama.. mampu ke saya nak menjaga anak dara saya bertiga tu sendiri nanti?

Doakan saya mampu jadi seorang mama yg tabah, mampu mendidik & membesarkan anak2 saya dengan penuh kesabaran.. amiinnnn..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

4 say what?:

=*NuRo0L* = said...

semoga kak may tabah mendidik 3 askar kak may.. anak ni kire cm saham dimasa akan datang. elok lukisannya, insyaallah elok lah hasilnya nanti.. nenek kite kate, anak yg susah nk dibela masa kecik, insyaallah besar nanti mudah dijaga.. tu pun kalau kena pada kawalannya la.. so kak may, jgn stress2.. be positif.. dlm hati zikir banyak2.. ni ad sikit amalan yg kite belajar masa sekolah dulu...
selalu amalkan baca 'Ya Latif' sebanyak 7 kali dan dihembuskan kat kepala anak sewaktu mereka sedang atau hendak tidur...perbanyakkan zikir ‘Ya Hayyu, Ya Quyyum, Ya Latiff dan Ya Rahman’ berulang-ulang. Semua ini insya-Allah adalah doa pelembut hati.
semoga ilmu yg kite share ni dapat membantu kak may..

m@y said...

tqvm for the advice nurul..sgt berguna ;p

nazriyah said...

Alhamdulillah...
Tahniah May dgn kelahiran baru...
Semoga dididik menjadi anak yang solehah..
Aku kagum la dgn hang..kekuatan & semangat hang :)

m@y said...

naz,
kagum?uh..jauh lg aku nk sampai ke tahap boleh dikagumi tu ;p