RSS

Day 2 @ Pendidikan Khas

Urgh..pagi ku dimulakan dgn mandi air shower yg sejuk mcm air dlm peti ais. Kejung dh rasanya! Kelubung selimut lebih kurg 3 minit then trus g wat cereal drink trus minum panas2. Cam nk melecur tekak me sbb gelojoh sgt minum nk ilangkan sejuk. Malas la plak nk angkut air panas sblm mandi tu. So nasib la kan, dh malas tu redha je la terketar2 bawah shower hukhuk!! Gerak dr umah kol 6.30 pagi. Me terlelap jap dlm kete tgk2 dh sampai simpang skolah, masa punch card baru kol 6.58, waaaaahhh..hubs pantang tgk me lelap je. Ntah bape la dia tekan minyak tuh..mau 160 dia pecut! Harini sempat la g breakfast dulu dengan hubs&Aulia..

Harini baru dpt jadual sementara dr assistant penyelaras. Sekali tgk adusss..30 waktu seminggu! Me ngajar mcm2 subjek. Pengurusan diri, kemahiran manipulatif, pendidikan seni & BM dari kelas PKK1 sampai la PKK6. Satu kelas x ramai, maximum 8 org je. Memula dpt klas PPK2, mmg trauma abis la. De 2 dak hyper aktif, lg 3 dak down syndrome. Owh..sgt la buntu x tau pe nk buat masa tu. Mmg chaotic abis. Masa masuk klas tu memula me tgk budak2 then bebudak tu pun tgk me dgn muka - "apehal cikgu nih? terencat pe?" Me baru nk tanya nama sorg2 tetiba zassss..bebudak hyper 2 org tuh dh lari ke sana sini mcm org sawan. Melompat x hengat dunia, masuk bawah meja bagai, tarik2 budak lain, lepuk kepala kawan2, pastu bergaduh..hnss..hnss..me dh rasa nk pitam je. Sgt2 la terkejut.. kalo Aulia gitu mau je me bertempik mcm petir pastu cubit je barang sedas dua bg diam. Pembantu Pengurusan Murid (PPM) dtg then setel bebudak tu. Dh tentu2 la derang tau cane nk handle sbb derang lg kenal perangai budak2 nih. Cikgu2 lain senyum je, xkisah pun sbb dh mmg itu environment kt pendidikan khas. SABAR.. itu je keyword. Sbbnya budak2 nih kalo ko lempang 18 kali pun derang x rasa apa. Hebatnya ciptaan Yg Maha Esa kan? DIA takdirkan budak2 ni mcm ni tp berikan derang kelebihan utk x rasa sakit. Kanak2 istimewa ni ahli2 syurga.. itu yg penceramah bgtau masa me g taklimat kt Klang dulu. "Bila awak masuk je pendidikan khas, sebelah kaki awak dh menapak ke syurga. Asalkan niat awak tu betul2 baik nk mendidik anak2 istimewa ni. Akhirat nanti InsyaAllah anak2 didik awak ni akan panggil awak.. inilah cikgu aku dulu yg ajar aku,yg basuh berak aku,yg sabar dgn aku. Aku nk dia ke syurga bersama2 dgn ku.." InsyaAllah, moga2 niat me utk mendidik anak2 istimewa ni ikhlas. Bukan setakat cukup bulan dpt gaji je.. kalo memula dulu me asyik pk "kenapa aku?" tp skrg me patut bersyukur sbb me antara org yg terpilih utk mengajar budak2 ni.

PKK1 kelas yg paling lemah.. level dr 1-7 x ikut umur tp ikut level derang. Ada setengah yg dh ley membaca. Ada yg x tau bercakap lgsg pun. Cuma bunyi uk ak uk ak gitu je.. Kt skolah hari ni me teringat sgt kt Aulia & me rasa terlalu bersyukur di kurniakan anak yg normal. Senakal2 dia pun masih boleh dgr ckp, selasak2 dia pun masih tau berhenti bila penat & yang paling penting, bila dia nakal, lasak itu menunjukkan me ada anak yg sihat! Jauh berbeza dgn anak2 kt skolah ni yg hyperaktif, autisme, down syndrome.. sayu je hati bila tgk derang. Tambah2 bila naluri keibuan dh ada.. terbayang2 je cane kita nk hadapi kalo salah sorg tu anak kita.. Cikgu2 pendidikan khas x tumpu sgt pada akademik. Mmg ada belajar subjek teras cam Math, Sains, BM & English tp yg basic je la. Lebih byk tumpu pada pengurusan diri so that derang mampu uruskan diri sendiri tanpa bantuan org lain. Ajar cara nk minum guna cawan, cara nk pegang sudu, cara uruskan diri yg sgt2 basic. Me kalo ajar Aulia 2-3 kali guna cawan dh pandai & ingat sampai bila2 tp dgn dak2 ni me nk ajar pegang tangkai cawan pun amik masa 2-3 hari..bayangkan betapa byknye kesabaran yg perlu dikumpul? Xde istilah such as OBJEKTIF PEMBELAJARAN TERCAPAI..  sekecil2 progress dh cukup utk membanggakan cikgu2. Contohnya kalo semalam anak2 istimewa ni pegang pensil kaler pastu conteng2 x tentu rupa tp kalo hari ni dia dpt warnakan dlm bulatan.. itupun dh cukup marvellous! Kita rasa mcm xde pepe perubahan pun kn? Tp bg derang perubahan tu tersangat la besar..

cfd_Picture-1_crop

Harini me dh dpt penangan tantrum murid down syndrome.. dak klas PPK1 de 3 org. Memula ok je dok main2 pensil kaler dlm bongkah kayu besar tupperware, pastu lama2 dh dtg angin dia baling bongkah tu dgn pensel2 skali terbang kt me sipi2 je nk kena kepala. Urghh..terdiam masa tu sbb terkejut! Rasa cam nk g kt dak tu pastu lempang 5-6 kali xpun tarik dia hantuk kepala kt dinding sampai pengsan xpun sepak je bontot dak tu biar trus landing dlm longkang dpn klas tu.. dh mcm2 cara dlm kepala hotak me nih nk sesah budak tu cukup. Berapi je masa tu.. rasa cam dh kluar asap kiri kanan telinga, lubang hidung ni dh rasa panas je..mulut ni nk kluar je maki hamun yg berkampit2. Rasanya masa tu setan dh tempias2 air liur bisik kt me "ko bantai je budak tu biar sampai lembik! cepat..belasah2..amik kerusi tu hentam atas pale!" - lebih kurg gitu la kot. Me amik jarak dr budak tu.. dlm hati dok sebut kalimah ALLAH berkali2. Tgn dh terketar2.. kalo ikutkan hati mmg sakit budak ni me kerjakan tp sibbaik Allah bg me kekuatan. Angkat muka, pandang budak2 dlm kelas tu pastu nampak la muka2 yg mmg x tau satu apa pun.. boleh bayang kan muka budak2 down syndrome? Slow2 me reda balik sambil akal pujuk hati "Budak2 ni xtau pepe.. sbb tu aku ada kt sini." Amik masa gak nk cool down tp kira ok la me masih bley tahan sabar kan? Kalo sebelum ni.. mmg ada yg kena makan penyepak.

Baru sekerat hari me mengajar anak2 istimewa ni.. banyak lg yg dh me hadapi. Cane la agaknya utk hari2 akan datang. Moga me akan jd lebih tabah & moga Allah kurniakan lebih byk kesabaran pd hambaNya yg sgt2 la kerdil ni. Me masih dlm perasaan terpaksa rela tp " Allah tidak akan memberatkan seseorang itu jika hambaNya itu tidak mampu". Enuff said.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 say what?:

Jiey^Mien said...

Itu lah cabaran.. Kerja sebagai pendidik ni kan satu amanah yang berat.. Sekurang-kurangnya, hanya perlu berdepan di sekolah. Bagaimana dengan ibu bapa yang menghadapi kerenah anak-anak istimewa ini setiap waktu?
Sabar itu iman..

Mrs Azmar said...

may,

teramat-amat le challenging keje ko nie..mmg memerlukan kesabaran yg amat tinggi..

So, aku harap and percaya member aku nie mesti bleh..

Yeah..MAY BOLEH!!