RSS

Mulut longkang

Situasi 1

Kak A : Awak (mengandung) dh berapa bulan?

Me : Dh masuk 5 bulan..

Kak A : Awak mengajar Pendidikan Khas ni x takut ke anak awak nanti cacat?

Me : X pun. Kalo Allah dh takdirkan tu, x ngajar PK pun dapat anak cacat.

Situasi 2

Kak B : Awak dh scan ke anak apa?

Me : InsyaAllah, pompuan kot.

Kak B : Pompuan lagi? Awak x beranak anak lelaki kang laki awak lari tinggal cari pompuan lain.

Me : Biar lah kak.. bukan kuasa saya nk tentukan anak saya ni laki ke pompuan. Bukan anak orang lain pun, anak dia jugak.

Situasi 3

Kak C : Awak ni teruk betul masa mengandung ni.. akak dulu mengandung jugak tapi xde la lembik macam awak. Orang2 sekarang ni masa mengandung manja sgt. Sikit2 sakit, sikit2 masuk spital..

Me : Bahagian saya. Mintak2 susah sket masa mengandung ni masa bersalin nanti dipermudahkan la..

Situasi 4

Kak D : Haii, untungnya orang mengandung ni. Kejap2 MC, kejap2 cuti.. kalo camni akak pun nak mengandung selalu.

Me : Bukan saje2 nak cuti.. kalo xde sebab xdenya nk menyusahkan orang ganti kelas2 saya.

Situasi 5

Cik E : Alah, mengandung je pun. Apa yang x larat sgt nya? Bukan sakit kanser ke. Terlantar x ley bangun ke. Orang lain pun mengandung tapi boleh je berjalan sampai beranak.

Me : Iye ke? Tunggu la awak kahwin nanti. Dah merasa cane mengandung . Masa tu nanti kita sembang balik ek.

Inilah antara situasi2 berdepan dengan orang yang bermulut longkang. Cakap x guna otak. X pikir langsung perasaan orang.. nama je belajar tinggi. Bila bercakap plak mempersoalkan kuasa Tuhan. Haih.. susah betul bercakap dengan orang yang kononnya bijak tapi hakikatnya budus tahap gaban. Bosan tul duduk dalam environment keje dengan orang2 camni.. sudahnya jangan di layan je.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

9 say what?:

god'sleastcreation said...

ni namanya bukan mulut longkang dah ni.

ni dah tahap puaka.

sabor.kena sabor.paham apa awak rasa.

lin said...

eee geram pulak aku baca cite ko ni may!!! kurang ajar betoi..betui tu, jgn dilayan org cmni..bangang tahap gaban!!!esok lusa dptla balasan Tuhan tu.sesedap rasa je ngata ko.

Marsha~ said...

hek eleh... kecoh betul diorg ni...

kadang2 manusia mcm ni kan, yg tatau jaga hati & perasaan org lain ni kan, mcm org takde pegangan agama je.. mcm takde akal nak berfikir.. pelik kan?

Mama Qaseh said...

betul2..x kena btg idung sendiri bleh ckp byk..ingat kita mintak saje2 ke x isihat time ngandung..

m@y said...

huda,
sbb sabo la bley jawab elok2 lagi huhuhu..kalo x trus jawab dgn penampar je ;p

lin,
ko baru baca dh geram..aku yg dgr live ni bernanah je telinga huhu..

marsha,
tu la..kita seboleh2nya bila bercakap nk jaga hati org tp x paham nape stgh2 org tuh ske bercakap x guna akal..

CaMaRPuTiH said...

sabar ya... kalo kita sabar.. jatuh kesabaran tu pada sifat anak nnt.

nasib mulut longkang.. kot jmp mulut puaka mcm si dak god'sleastcreation cakap lg haruuuu...

precious innocent said...

dlm jwb baik2 tu sempat jugak kenekan depa balik ek? bagus2.. biar depa nie sedar sikit.. lain kali ckp pakai otak yg kat kepala tu, jgn pakai otak letak kat lutut..

-mama emma®-

m@y said...

apash,
org yg berckp tuh masa preggy xde masalah sbb tuh dia ingat aku saje2 ngengada wat2 lembik..

CaMaRPuTiH,
mulut orang kan..xpe,hari ni hari kita.esok lusa Allah je tentukan..

mama emma,
kita makbapak didik dengan adab-adab bercakap dgn org huhuhu..kalo bercakap x guna akal cam derang gak sama level la cam derang hehehe..

~ Ibu ZAAZ ~ said...

ha ha...itew sumer cakap2 orang yang jeles. tapi manusia ni memang cenggitu...selalunya tak senang bila orang lain senang. biarkan je la mereka. tok sah dilayan. menambahkan doser je.