RSS

Saya dan BF :: Part 1

Bila dapat tau SIL nak BF kan next baby, rasa cam excited sgt! Kenapa saya excited? Sebab moment menyusukan anak2 saya adalah sgt special. Skin to skin contact, pastu bila tgh syok2 menyusu baby tetiba stop pastu jenguk muka saya then sengih as if saying “Sedap susu ni ma.. tengkiu”  Bukanlah saya ni extreme dlm BF & saya pun x expert dlm hal breastfeeding mcm otai2 kat SI atau KIM. Pengalaman saya pun x banyak sebab saya BF kan Hana cuma utk 8 bulan then saya preggy. Sekarang baru continue BF Khayla for another 4 months. Adalah sikit2 knowledge about BF, sgt seronok bila tau ada orang yg bley kita share info2 tu nanti.

Pengalaman saya nak menyusukan Khayla bukanlah smooth sailing mcm orang lain. Maybe masa preggy kita bertekad nak BF baby tapi bila dh lahir banyak sgt halangan masa awal2 tu lastly trus give up. Memang BF ni natural thing tapi x mudah. Sebab tu BF mommy kena kuat semangat. Ada yg problem baby x latch betul, susu plak masa lepas bersalin 3-4 hari tu x keluar lagi pastu baby melalak2, orang keliling plak dh sibuk “Baby lapar tu.. cepat buat susu.” Maknya plak dh gelabah trus bg FM. Bila dh start bagi botol baby dh jadi nipple confusion trus xmo direct feeding (DF) sebab bila dia lagi best minum ngan botol sroot..sroot terus keluar susu erkkk..kenyang, tido! Kalo DF sroot..sroot..isk, x keluar lagi, dh 5-6 kali baru keluar itupun sket2 tapi lama2 kenyang jugak. Allah dh tentukan rezeki baby tu..

Orang keliling plak bila baby dh kenyang minum FM, “Hah, kan dh cakap. Baby tu lapar.. bagi je la susu tin pun. Hidup je pun anak orang lain minum susu tin. Masuk U jugak..” pangggg.. rasa cam kena penampar sedas muahahaha!! Xde pun kita cakap minum FM tu bodo kan? Cumanya setengah orang lupa, masa baru lahir perut baby besar guli je.. Ada orang yg kurang ilmu, kolostrum di awal kelahiran tu tersangatlah berharga nak membina imunisasi badan berfungsi mencegah dan melawan berbagai jenis penyakit dan infeksi. Orang sibuk2 nak beli susu IgG Plus bagai sebab nakkan kolostrum sebab tau khasiat dia. Kita yg dh ada free2 ni bagi je la kat baby.. insyaAllah kenyang je perut besar guli dia tu huhuhu..

Saya sendiri lepas 4 hari baru keluar susu badan. Itupun saya sumbat gak Khayla bagi dia nenen. Sampaikan crack nipple berdarah sbb baby asyik isap je.. Kadang2 kita lupa, baby baru lahir bukan nangis sebab lapar je.. 9 bulan dia duduk dalam perut dilindungi, tiba2 naahhh luasnya dunia.. gayat! Bila maknya peluk masa menyusu rasa aman damai sgt. Ada gak baby yg mulut nyot2 termuncung2.. “Asyik nak bergayut je budak ni.. penat la.” Memang nature baby nak menyonyot, sebab tu terciptanya pacifier. Lagipun masa dalam pantang kan untuk rehat.. layan je la baby yang cuma kenal bau mak dia je sorang. Kiranya sekarang ni cuma mak dia sorang yg ada dalam dunia sbg pelindung..

Masuk bab kuning plak.. ada yg prolonged jaundice disebabkan susu ibu. The best adalah bagi susu ibu continuosly walopun lambat nak turun. Tapi anak2 saya semua jaundice tinggi 200++. Saya darah O but derang adik beradik ikut darah papa B+.. tersangatlah contribute utk jadi penyebab. Masa Hana, paed gitau kalo nak cara cepat hilangkan jaundice bagi baby FM utk 3 hari. Why? Ini paed yg gitau : “Masa jaundice, lagi byk baby berak, lagi cepat kuning turun. Kalau baby BF, mmg akan kerap berak. Tapi, dgn susu badan ni, a percentage of bilirubin akan terserap balik dalam badan... that is why slow sikit kuning tu turun. Kalau dgn FM, tak kerap berak tapi tak byk bilirubin terserap semula....so, cepat la sikit turun.” lebih kurang la explanation dia, yg ni saya quote dr SI.

Masa 7th day check up, paed ckp Khayla cuma light jaundice so x kena dok bawah lampu cam kakak2 dia. Thanx to BF, paed pun cakap “Good mommy continue bf baby..” hehehe. Bila dh balik kampung, badan ngan muka dia start kuning naik ke mata sket. Rebound jaundice selepas 7 hari adalah perlu dirisaukan. Something related to heart failure. FYI, Khayla adalah BF baby.. bukan exclusive or fully BF baby sebabnya saya dh campur FM. BF utk bagi dia kerap berak & FM utk kurangkan serapan bilirubin tu. Yer, saya bukan breastfeeder tegar sbb saya x sanggup nak tengok baby saya kena cucuk amik darah banyak2 kali sampai tahap kena buat blood tranfusion. BF +FM untuk 3 hari, alhamdulillah.. Khayla free from jaundice.

Baby Khayla dh bangun.. nenen time! To be continued.. ;p

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 say what?:

d'anie said...

ok, insyaallah..smoga Allah izinkan semangat yg ada ni.besh kan anak main2 mata ngan kita time BF tu..stakat ni mmg klong sgt takot n risau ngan kuning tu..jd dr guide yg adik bg tu, bole la serba sikit tau..nk handle jaundice tu.. trima kasih bebanyak..apdet ngan BF banyak2 tau.. klong nk tau :-)